JeleTele Design Oy

main logo

Verkkosivujen nopeus yhteydessä hyvään asiakaskokemukseen

Arvioitu lukuaika: 3min
21.5.2024

Verkkosivujen nopeus - verkkosivujen nopeus yhteydessä hyvään asiakaskokemukseen

Tämä blogi käsittelee verkkosivujen latausnopeutta sekä sen vaikutusta kävijöiden tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen.

Verkkosivujen nopeus ja kävijäkokemus

Nyky-yhteiskunnan jatkuva kiire ja kärsimättömyys tekevät verkkosivujen latausnopeudesta ehdottoman tärkeän tekijän, johon on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Yhden sekunnin kestävä viive latausajassa voi vähentää kävijämäärää jopa 11 prosentilla. Pahimmassa tapauksessa kävijäkokemus voi olla niin huono, että potentiaalinen asiakas ei välttämättä palaa sivustolle.

Google seuraa tarkasti sivustojen suorituskykyä ja kävijöiden käyttäytymistä. Hakukoneoptimoinnissa Google arvioi myös latausaikoja, ja sivustot, joilla on paljon nopeasti poistuvia kävijöitä, eivät nouse hakutulosten kärkeen. Hyvä hakukonesijoitus on siis kiinteä osa hyvää kävijäkokemusta.

Asiakas on aina tärkein

Parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen tarjoaminen on avain siihen, että asiakas palaa sivustolle uudelleen ja suosittelee sitä muille. Kilpailu on kovaa, ja jos verkkosivujen kehityksessä ei pysytä ajan tasalla, kävijä valitsee kilpailijan. Hyvä käyttäjäkokemus puolestaan johtaa parempiin myyntituloksiin.

Latausnopeus ja poistumisprosentti

Pienikin hidastuminen latausnopeudessa voi merkittävästi lisätä poistumisprosenttia. Yhden sekunnin hidastuminen voi nostaa poistumisprosenttia jopa 18-49,9 %, kun taas kahden sekunnin hidastuminen voi kasvattaa poistumisprosenttia peräti 62-102,9 %.

Erityisesti mobiilikäyttäjät ovat herkkiä latausviiveille. Optimaalinen latausaika mobiililaitteille on 0,7-1,2 sekuntia, ja yhden sekunnin hidastuminen voi johtaa jopa 50 % poistumisprosenttiin.

Miten testata sivuston latausnopeutta?

Sivuston nopeutta voi testata esimerkiksi Googlen tarjoamalla PageSpeed -testillä. Testi arvioi sivuston nopeuden lisäksi esteettömyyden, parhaat käytännöt sekä hakukoneoptimoinnin. On kuitenkin tärkeää huomata, ettei PageSpeed-testin täydellisen tuloksen saavuttaminen ole aina välttämätöntä, sillä sivuston rakenteen ja toiminnallisuuden on oltava tehokkaita. Yleensä suurimmat hidasteet tulevat JavaScript- ja CSS-tiedostoista, joista moni on kuitenkin välttämätön sivuston oikean toiminnan kannalta heti latauksen jälkeen.

Miten vaikuttaa latausaikaan?

Yksi merkittävimmistä vaikuttajista latausnopeuteen on kuvien koko. Pienemmällä kuvakoolle säätämisellä voi saavuttaa merkittävän säästön sivun latausnopeudessa ilman, että laatu kärsii. Lisäksi latausaikoja voi nopeuttaa käyttämällä lisäosia. Me käytämme esimerkiksi LiteSpeed Cache -lisäosaa, jonka avulla voimme optimoida sivuston tehokkuutta. Tämä lisäosa mahdollistaa muun muassa ei-olennaisten resurssien vähentämisen ja selaimen välimuistin hyödyntämisen.

Asiakkaidesi sivuston kunnosta huolehtiminen on meille kunnia-asia. Osaamisemme ja kokemuksemme avulla luomme sivustoja, jotka eivät ainoastaan miellytä Googlea vaan myös varmistavat erinomaisen kävijäkokemuksen ja myönteisen sivustosijoituksen hakukoneissa.

Avainsanat: nopeus, verkkosivut, WordPress
JeleTele Design Oy
21.5.2024